دیابت و قلب شما

با تغییر شیوه زندگی می توانید خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهید. دیابت و بیماری های قلبی اغلب دست به دست هم می دهند تا شخص را از پای دراورند.باید  بیاموزید که چگونه با تغییرات ساده در سبک زندگی که می تواند به شما در مدیریت دیابت نیز کمک کند ، از قلب خود محافظت کنید.

بیماری قلبی بسیار شایع و جدی است. اگر دیابت دارید ، احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی دو برابر بیشتر از کسی است که دیابت ندارد – و در سنین پایین تر هم این اتفاقات محتمل تر میشود. هر چه شدیدتر به دیابت مبتلا شوید ، احتمال بیماری قلبی بیشتر است.

اما خبر خوب این است که شما می توانید با تغییر برخی از عادات سبک زندگی ، خطر بیماری قلبی را کاهش داده و سلامت قلب خود را بهبود ببخشید. این تغییرات به شما کمک می کند تا دیابت را نیز بهتر مدیریت کنید.

بیماری قلبی چیست؟

بیماری قلبی شامل انواع مختلفی از مشکلات است که بر قلب شما تأثیر می گذارد. اصطلاح “بیماری قلبی عروقی” یکسان است اما شامل انواع بیماری های قلبی، سکته مغزی و اختلالات عروق خونی محیطی  است. شایع ترین نوع آن بیماری شریان کرونر است که بر جریان خون در قلب تأثیر می گذارد و منجر به سکته قلبی میشود.

بیماری عروق کرونر در اثر تجمع پلاک اترواسکلروتیک در دیواره عروق کرونر(عروق قلبی)ایجاد میشود که منجر به مسدود شدن رگهای خونی که اکسیژن ومواد غذایی را به سلولهای قلب می رسانند میشود و درنتیجه باعث مرگ سلولهای قلبی و ایجاد سکته یا انفارکتوس قلبی میشود. پلاک از رسوبات کلسترول ساخته شده است که قسمت داخلی عروق را تنگ کرده و جریان خون را کاهش می دهد. این فرآیند تصلب شرایین نامیده می شود. کاهش جریان خون در قلب می تواند باعث حمله قلبی شود. کاهش جریان خون در مغز می تواند باعث سکته شود.

تصلب شرایین ممکن است در سایر قسمت های بدن نیز اتفاق بیفتد. در پاها ، بیماری شریانی محیطی یا PAD نامیده می شود

PAD اغلب اولین علامت ابتلا به بیماری قلبی عروقی در فرد دیابتی است. که باABIقبل از بروز سکته قابل تشخیص و پیشگیری میباشد.

چگونه دیابت بر قلب شما تأثیر می گذارد

با گذشت زمان ، قند خون بالا می تواند به عروق خونی و اعصاب کنترل کننده قلب آسیب برساند. همچنین افراد دیابتی به احتمال زیاد به سایر بیماری ها مبتلا هستند که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد:

فشار خون بالا هم میتواند باعث افزایش نیروی وارده از خون به دیواره شریان ها شود و می تواند به دیواره های شریانها بخصوص شرایین قلبی آسیب برساند. داشتن فشار خون و دیابت هم می تواند خطر بیماری قلبی را بسیار  بسیار بیشترازهر کدام به تنهایی افزایش دهد.

مقادیر زیاد کلسترول LDL (“بد”) در جریان خون شما می تواند  به افزایش تجمع پلاک در دیواره شریانها منجر شود و زودتر باعث انسداد رگ گردد.

تری گلیسیرید (نوعی چربی در خون شما) تقریبا تاثیری در گرفتگی عروق ندارد و کلسترول HDL (“خوب”)  اثر محافظتی در گرفتگی عروق دارد ولی کلسترول LDL زیاد در تصلب شرایین نقش مهمی را بازی میکند.

هیچ یک از این شرایط علائمی ندارد. پزشک می تواند فشار خون شما را بررسی کند و یک آزمایش خون ساده انجام دهد تا ببیند سطح LDL ، HDL و تری گلیسیرید بالا است یا خیر.

این عوامل همچنین می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند:

  1. کشیدن سیگار، قلیان ،دخانیات و مواد مخدر تدخینی
  2. اضافه وزن یا چاقی
  3. فعالیت کم بدنی
  4. رژیم غذایی حاوی چربی اشباع ، چربی ترانس ، کلسترول و سدیم (نمک)
  5. نوشیدن الکل

افراد دیابتی نیز بیشتر دچار سکته و نارسایی قلبی می شوند. نارسایی قلب یک بیماری جدی است ، اما این بدان معنا نیست که قلب ضربان قلب را متوقف کرده است. این بدان معنی است که قلب شما نمی تواند خون را به خوبی پمپ کند. نارسایی قلبی می تواند منجر به تورم در پاها  ( ادم اندام تحتانی)و تجمع مایعات در ریه ها شود و نفس کشیدن را دشوار کند. نارسایی قلب به مرور زمان بدتر می شود ، اما تشخیص و درمان به موقع می تواند به تسکین علائم کمک کرده و وضعیت را متوقف یا به تأخیر بیاندازد.

آزمایش بیماری قلبی

سطوح کنترل قند،فشار خون ، سطح کلسترول و LDL و HDL،وزن  بدن شما  و سابقه مصرف دخانیات به پزشک میگوید که چقدر شما در معرض خطر بیماریهای قلبی قرار دارید . پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش های دیگری را برای بررسی سلامت قلب شما توصیه کند ، که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. نوار قلب (ECG یا EKG) برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب شما. ضربان قلب شما نتیجه یک انگیزه الکتریکی است که از طریق قلب شما عبور می کند.
  2. اکوکاردیوگرام (اکو) برای بررسی میزان ضخامت عضله قلب و توانایی عضله قلب در پمپاژ خون.
  3. تست استرس ورزشی (تست تردمیل) برای دیدن عملکرد قلب شما در هنگام کار سخت.

این تغییرات در سبک زندگی می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا جلوگیری از بدتر شدن آن کمک کند ، همچنین به شما در مدیریت دیابت کمک می کند:

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. از میوه ها و سبزیجات تازه ، پروتئین بدون چربی و غلات کامل بیشتر استفاده کنید. از غذاهای فرآوری شده (مانند چیپس ، شیرینی و فست فود) کمتر استفاده کنید و از چربی trans خودداری کنید. آب بیشتری بنوشید ، نوشیدنی های شیرین کمتر و الکل کمتری بنوشید.

یک وزن سالم را دنبال کنید. اگر اضافه وزن دارید ، از دست دادن حتی مقدار کمی از وزن می تواند باعث کاهش تری گلیسیرید و  چربی قند خون شود. کاهش ​​متوسط ​​یعنی ۵٪ تا ۷٪ وزن بدن ، فقط ۱۰ تا ۱۴ پوند برای یک فرد ۲۰۰ پوندی.

فعالیت کنید. تحرک بدنی باعث حساسیت بیشتر بدن شما نسبت به انسولین (هورمونی که به سلولهای بدن شما اجازه می دهد از قند خون برای انرژی استفاده کنند) می شود که به مدیریت دیابت کمک می کند. فعالیت بدنی همچنین به کنترل سطح قند خون کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. سعی کنید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​مانند پیاده روی سریع داشته باشید.

ABC های خود را مدیریت کنید:

  1. برای اندازه گیری متوسط ​​قند خون در طی ۲ تا ۳ ماه ، یک آزمایش A1C منظم انجام دهید. هدف این است که تا آنجا که ممکن است در محدوده هدف خود باشید.
  2. سعی کنید فشار خون خود را زیر ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه (یا هدفی که پزشک تعیین می کند) نگه دارید.
  3. سطح کلسترول خود را مدیریت کنید.
  4. سیگار را ترک کنید یا شروع نکنید.

استرس را مدیریت کنید. استرس می تواند فشار خون شما را بالا ببرد و همچنین می تواند منجر به رفتارهای ناسالم مانند مصرف بیش از حد الکل یا پرخوری شود. در عوض ، به یک   روانشناس مراجعه کنید ، یوگا مدیتیشن و مراقبه با تمرکز روی تنفسهای عمیق را انجام دهید تا استرس شما گاهش یابد  و ریلکس تر شوید ، کمی فعالیت بدنی انجام دهید .

پزشک همچنین ممکن است داروهایی برای کمک به شما در نگه داشتن هرچه پایینتر قند خون ، فشار خون ، کلسترول و تری گلیسیرید نزدیک به سطح هدف  درمان  که مختص شماست تجویز کند.